Wat is een bedrijfsnoodorganisatie?
Als bedrijf ben je verplicht om je goed voor te bereiden op een eventuele calamiteit of een bedrijfsongeval. Er kunnen altijd situaties ontstaan, waar je misschien helemaal geen rekening mee hield. Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van een gedegen plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan wordt een team samengesteld met verschillende functies zoals BHV’er, preventiemedewerker of bij hele grote organisaties een Crisis Management Team. Het steeds blijven opleiden, trainen en oefenen van de verschillende rollen, zorgt ten slotte continu voor een veilig klimaat in je organisatie.
Waarom is een bedrijfsnoodorganisatie belangrijk?
Veiligheid op je werkplek is veelomvattender dan je misschien denkt. Het gaat niet alleen om de juiste EHBO-handelingen bij een bedrijfsongeval. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren bij een brand in het gebouw? Hoe wordt het gebouw veilig ontruimd bij een calamiteit? Hoe ga je om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wat als er een verdacht pakketje bezorgd wordt?
En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide medewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.
Hoe richt je een bedrijfsnoodorganisatie in?
Ieder bedrijf heeft zijn eigen risico’s, afhankelijk van productieprocessen, machines, werkzaamheden, openingstijden, aantal vestigingen en medewerkers, enzovoorts. Een bedrijfsnoodorganisatie is daarom voor ieder bedrijf weer anders. Het begint met het opstellen van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Uit de evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat er onvoldoende BHV’ers zijn of dat er gevaar is voor vallende voorwerpen. Op basis van de RI&E wordt een Plan van Aanpak (PvA) en een bedrijfsnoodplan opgesteld en worden de verschillende rollen ingevuld. In de Arbowet staat beschreven dat iedere organisatie in ieder geval een BHV’er en een preventie medewerkers moet aanstellen. Even simpel gezegd waar gewerkt wordt moet BHV aanwezig zijn.
Hoe maak je een bedrijfsnoodorganisatie zo effectief mogelijk?
Om er altijd van uit te kunnen gaan dat ieder teamlid van de bedrijfsnoodorganisatie de juiste dingen doet op de juiste manier, is het van groot belang dat je samen blijft trainen en oefenen. Zorg er ook voor regelmatig overleg. In dit overleg bespreek je onder andere de verschillende verantwoordelijkheden, eventuele calamiteiten of risicovolle situaties.
Uit welke rollen bestaat een bedrijfsnoodorganisatie?
Naast een goed beleid en duidelijke afspraken, bestaat de bedrijfsnoodorganisatie uit een team van mensen die graag bijdragen aan de veiligheid van alle aanwezigen op het werk. En dat begint bij een goede BHV’er zijn. Maar het gaat ook om preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming of het verzorgen van de onmisbare communicatie bij calamiteiten. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zijn er verschillende rollen met eigen verantwoordelijkheden gedefinieerd, die nodig zijn voor een goede bedrijfsnoodorganisatie en optimaal samenwerken. Zoals:
- Crisis managementteam
- Hoofd/coördinator BHV
- Ploegleider
- BHV-ers/EHBO-ers/ontruimers
- Preventiemedewerker
JosSafety kan u helpen bij het inrichten van uw bedrijfsnoodorganisatie en het maken van een bedrijfsnoodplan. Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.